Hoelang duurt een powernap en is het gezond?

Een powernap biedt voor velen van ons een uitkomst na een slechte nachtrust of gewoon om weer even helemaal op te laden. Hoelang duurt de ideale powernap? Hoe gezond is een powernap en wat zijn de voordelen? En ten slotte; wat zijn de beste powernap tips die je zeker moet gaan toepassen? In deze blogpost vind je een antwoord op deze vragen. Lees dus snel verder!

Wat is een powernap?


Een powernap wordt ook wel een middagdutje en wonderslaap genoemd en is eigenlijk precies datgene wat je waarschijnlijk al vermoedt: het is een kort dutje die je 's middags doet zodat je weer volledige energie hebt en uitgerust je dag kunt voortzetten.


Hoelang duurt de ideale powernap?


De korte powernap


Een goede korte powernap duurt ongeveer 10 tot 20 minuten. Volgens een Australisch onderzoek had een dutje van 10 minuten al positief effect op de alertheid en denkvermogen onder de respondenten. Wil je dus meer energie? Zorg dan dat je dutje tussen de 10 en 20 minuten duurt.


De middellange powernap


Je kunt ook gaan voor een middellange powernap. Deze duurt precies 60 minuten en is goed voor het beter onthouden van feiten, gezichten en namen. Een nadeel is echter wel dat je bij een middellang dutje ontwaakt wordt uit je diepe slaap. Hierdoor zal je je kort na het ontwaken nog een beetje moe voelen.


De lange powernap


Heb je wat veel tijd om te dutten en wil je net zoals bij een kort dutje wél gelijk uitgerust wakker worden? Dan kun je een lange powernap houden. Deze houd je het beste 90 minuten lang. Dit is namelijk de gemiddelde duur om de gehele slaapcyclus te doorlopen. 


Als je voor een lang middagdutje gaat, zorg er dan wel voor dat je niet langer dan 90 minuten slaapt. Anders heb je namelijk de kans om wakker te worden tijdens de diepe slaap of de REM-slaap en dit maakt je juist vermoeider.


Hoe vaak dien je een powernap te houden?


Ook de frequentie en het moment zijn belangrijk. Het is bij een powernap belangrijk om te streven naar routine. Dit betekent dat je het liefst zoveel mogelijk dagen per week een powernap houdt. Op deze manier voorkom je dat je slaap-waakritme in de war wordt gebracht. Bovendien doe je een wonderslaapje het beste na 13 uur, maar voor 15 uur 's middags.

Hoe gezond is een powernap en wat zijn de voordelen ervan?


Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een powernap echt gezond is en dus een positief effect op ons lichaam heeft. Zo schijnt het dagelijks houden van middagdutje de kans op  hartaandoeningen met 30% te verminderen (ja echt!), zorgt het voor een lagere hartslag en verlaagt het je bloeddruk. 


Ook werkt een kort dutje goed voor een beter concentratievermogen en neem je sneller en beter informatie op. Bovendien zal je minder stress ervaren en schijn je er creatiever van te worden. Veel redenen dus om een wonderslaapje te houden. Geen wonder dan ook dat bedrijven als NASA, Google en Apple het nut van een powernap inzien. Bij NASA is het zelfs de routine geworden van een standaard werkdag.


Naast bekende bedrijven zijn er trouwens ook heel wat beroemheden uit de geschiedenis die deden aan powernappen. Denk aan Albert Einstein, Winston Churchill en Leonardo da Vinci. En ook in veel warme landen is het gebruikelijk zoals Zuid-Europa, Zuid-Amerika (siësta) en in delen van Azië.

Tips voor de beste powernap


Wil je zoveel mogelijk uit je dutje halen? Volg dan onderstaande tips op.


1. Slaap in een donkere omgeving. Zorg ervoor dat je in een donkere omgeving kunt slapen. Als de kamer waarin je dut niet donker genoeg is zoals bijvoorbeeld op kantoor, draag dan een oogmasker zodat je snel in slaap kunt vallen.


2. Slaap in de juiste omgevingstemperatuur. Je kunt het snelst in slaap vallen in relatief koele kamer van ongeveer 18 graden. 


3. Eet slaapverwekkend voedsel. Eet zo'n 2 uur voordat je gaat slapen voedsel dat rijk is aan calcium en eiwitten. Dit stimuleert namelijk je slaap. Denk aan melk, zuivel en amandelen. Ook bananen en kersen werken bevorderlijk voor je slaap.


4. Zet je telefoon op stil. Je wilt natuurlijk niet gestoord worden tijdens je powernap. Zet je telefoon en eventuele andere omgevingsgeluiden zoals een binnenkomende mail op stil. Wil je er zeker van zijn dat omgeving stil genoeg is? Probeer dan oordopjes te dragen.


5. Maak het jezelf comfortabel. Om goed te kunnen ontspannen dien je een comfortabele houding aan te nemen. Als je op een bed of op een bank kan liggen voor je powernap raden we dit ook zeker aan. Ben je echter op kantoor of zit je in de auto? Dan doe je een dutje aan je bureaustoel of in je autostoel. 


Probeer het jezelf in ieder geval zo comfortabel mogelijk te maken. Gaat dit niet gemakkelijk? Kijk dan eens voor een powernap kussen. Er zijn genoeg soorten verkrijgbaar.


6. Vergeet je wekker niet te zetten. Niet onbelangrijk: je wilt er zeker van zijn dat je je aan het aanbevolen aantal minuten houdt voor voor je middagdutje. Val je niet gelijk in slaap? Tel er dan een paar minuten naptijd bij op.  En als je wekker afgaat, sta dan gelijk op en vermijd snoozen. 


7. Was je gezicht met koud water. Nadat je je powernap gehad hebt is het heerlijk om je gezicht op te frissen met een plens koud water. Zo ben je ook gelijk weer goed wakker.

Conclusie: een powernap werkt bevorderlijk voor je gezondheid


Het houden van een korte, middellange of lange powernap in de middaguren heeft vele voordelen. Zo vermindert het de kans op hartaandoeningen, zorgt het voor een lagere bloeddruk en krijg je er een beter humeur en concentratievermogen van. De voordelen van de powernap zijn al lange tijd bekend en bekendheden, grote bedrijven en zelfs landen maken er dan ook graag gebruik van. 


Als je van plan bent om te gaan powernappen, is het wel verstandig om dit op de juiste manier te doen. Zo is het het beste om te slapen in een donkere omgeving, moet je het jezelf zo comfortabel mogelijk maken en is het verstandig om een wekker te zetten. Als je deze tips opvolgt zal je zeker een goed wonderslaapje houden.

Wil je genieten van een powernap (en natuurlijke een goede nachtrust) in je eigen comfortabele boxspring? Ontdek onze collectie. 


Je hebt altijd recht op 100 nachten proefslapen. Zo heb je alle tijd om jouw nieuwe boxspring uit te proberen.

Gerelateerde blogposts:

×
Liquid error: Could not find asset snippets/cleanb-js.liquid