Slaaphouding: Hoe belangrijk is een goede boxspring?

by Sandra

We willen allemaal het liefst kunnen genieten van een  goede nachtrust. Want wordt jij uitgerust wakker, dan is de kans groot dat je de dag veel energieker en positiever begint. Word jij in de ochtend echter vaak wakker met een pijnlijke of stijve rug? Dan is het misschien tijd om een goede boxspring aan te schaffen of je oude boxspring te vervangen. Een goede boxspring zou namelijk de oplossing kunnen zijn voor je slaapproblemen.

Oorzaak stijve nek of pijnlijke onderrug na slapen

Een verkeerde slaaphouding  kan verschillende lichamelijke klachten veroorzaken. het grootste gedeelte van de mensen slaapt half gedraaid op de zij. Deze slaaphouding kan veel lichamelijke klachten veroorzaken. Hoe kan jouw slaaphouding tot rugklachten leiden? En wat is dan wel de juiste slaaphouding?

De rugslaper

Geadviseerd wordt om altijd op je rug te slapen. Slaap je op jouw rug, dan is je gewicht het meest evenredig verdeeld over het gehele oppervlak van het bed. Zo krijg je minder snel last van drukplekken. Lig je op een goed bed en slaap je op je rug, dan liggen nek, schouders en rug in een neutrale positie. Dit geeft jouw lichaam de mogelijkheid om het beste te herstellen van de belasting van overdag. Helaas lukt het de meeste mensen niet om op de rug te slapen. Zij ervaren het als een onprettige houding en kunnen niet in slaap komen.

Slapen op je zij

Omdat de meeste mensen niet op hun rug in slaap kunnen komen, kiezen zij voor een andere slaaphouding. De meest favoriete slaaphouding blijkt het slapen op je zij te zijn. Dit is, na slapen op je rug, een redelijke goede slaaphouding. Het is bij het slapen op je zij wel extra belangrijk om op een goed bed te liggen. Want als je op een goed bed op je zij ligt, dan zorgt het bed ervoor dat je wervelkolom in een rechte positie blijft staan. Zo kan je nek- en rugklachten voorkomen. 

Heeft jouw lichaam niet voldoende ondersteuning, dan is de kans groot dat jouw wervelkolom in een onnatuurlijke positie komt te liggen. Gedurende de nacht zul je dan vaker wakker worden en ‘ s ochtends sta je op met pijnklachten.

Slaap nooit op je buik

Het slapen op je buik is een onnatuurlijke houding voor je lichaam en wordt ook afgeraden. Wanneer je op je buik slaapt, ligt je rug in een ongunstige kronkel waardoor er druk komt te staan op de facetgewrichten in de onderrug. Dit leidt de volgende ochtend vaak tot pijn in de onderrug.

Ook liggen de nek en rug gedraaid bij het slapen op je buik. Dit heeft tot gevolg dat de ene kant van de nekspieren gestrekt is, terwijl de andere kant juist verkort is. Hierdoor kan je nek stijf worden of kun je pijnklachten ervaren.

Beweeg jij veel in je slaap?

Beweeg jij veel tijdens het slapen? Dan kan dit duiden op onrust, stress, een slaapstoornis of een slecht matras. Natuurlijk is het heel normaal om gedurende de nacht van slaaphouding te veranderen. Maar ben jij regelmatig aan het delen en lig jij er vaak wakker van, dan is het toch verstandig om te achterhalen wat de oorzaak daarvan is.

Kun je niet achter de oorzaak komen, dan zou je een ‘slaapmaatje’ kunnen proberen. Deze rol zorgt ervoor dat je niet op je buik kunt draaien of half gedraaid op je zij gaat slapen. Het is vaak even wennen om met een maatje te slapen, maar het kan je helpen rustiger te gaan slapen.

Een goede boxspring draagt bij aan een betere slaaphouding

 We weten nu dat een goed bed kan bijdragen aan een goede ondersteuning van het lichaam. Wordt jouw lichaam ondersteunt tijdens het slapen, dan zul je een betere slaaphouding aannemen en minder last krijgen van rugklachten. Maar waar moet je nou op letten bij het kiezen van een bed?

Verschillende bedbodems

 Een bedbodem is de basis van ieder bed. Daarom is het belangrijk dat niet alleen het matras goed is, maar dat je ook voor een goede bedbodem kiest. Er zijn veel verschillende bedbodems beschikbaar die allemaal een redelijke ondersteuning bieden. Om rugklachten te voorkomen of op te lossen heb je echter meer nodig dan een redelijke ondersteuning.  

Een lattenbodem en een spiraal bodem zijn bedbodems die een ‘prima’ ondersteuning bieden, maar die jouw matras niet de volledige ondersteuning bieden die het nodig heeft om tot z’n recht te komen.

Een bedbodem gemaakt van veren is een bedbodem die sterk wordt afgeraden. Deze oefent namelijk veel druk uit op het lichaam. En dan met name de spieren en gewrichten. Zeker wanneer je langere tijd op een bed met een bedbodem gemaakt van veren slaap, zul je opmerken dat je chronisch last krijgt van pijnklachten in je rug en nek.

Waarom een boxspring?

Maar welke bedbodem is dan wel geschikt is voor het voorkomen van rugklachten? Wij raden altijd het gebruik van een boxspring aan. Een boxspring biedt namelijk een optimale ondersteuning aan jouw matras en lichaam. Daarnaast vergroot een boxspring het algehele comfort van het bed omdat deze uit meerdere lagen bestaat.

Omdat een boxspring stuk hoger is dan andere bedbodems, gaat het in- en uitstappen een stuk comfortabeler. Zo hoef jij geen onnatuurlijke houding aan te nemen bij het opstaan, maar stap je zo uit bed! Kies je voor een boxspring, zorg dan dat je een boxspring neemt met een kern van koudschuim. Koudschuim heeft namelijk een extra ondersteunende werking en gaat erg lang mee. Dit omdat koudschuim zich aanpast aan jouw lichaamsvorm en daarmee je lichaam in een natuurlijke houding laat liggen.