10 tips voor een betere nachtrust

by Sandra

Uitgerust wakker worden is belangrijk om overdag goed te kunnen functioneren en lekker in je vel te zitten. Met een goede nachtrust rust je lichamelijk en geestelijk goed uit. Zo presteer je beter én ben je gemotiveerder om het beste uit je dag te halen.

Behalve dat slecht slapen frusterend kan zijn, is het ook nog eens erg ongezond! Een slechte nachtrust beïnvloedt namelijk h je hersenen het het maken van keuzes. Met weinig slaap ben je bijvoorbeeld eerder geneigd om naar ongezonde snacks te grijpen en blijf je liever op de bank hangen dan dat je gaat sporten.

Daarom is het belangrijk dat jij de kwaliteit van jou nachtrust verbetert. Met de volgende 10 tips zal jouw nachtrust aanzienlijk verbeteren.

  1. Ontspan voordat je naar bed gaat

Je rust ’s nachts pas echt goed uit wanneer je ’s avonds ontspannen naar bed gaat. Daarom wordt het afgeraden om voor het slapen gaan nog spannende films te kijken, te sporten of opwindende videogames te spelen. Zorg ervoor dat de uren voorafgaand aan het naar bed gaan zo rustig mogelijk verlopen. Je zal dan ook rustiger slapen en uitgerust wakker worden.

  1. Zorg voor comfort

Om ’s nachts comfortabel in bed te liggen en je lichaam volledig te ontlasten, is het belangrijk dat jouw ligcomfort optimaal is. Daarvoor zal je een fijn hoofdkussen, een lekker deken en een goede boxspring moeten hebben. Het is vooral bepalend voor de ondersteuning van je lichaam. Heeft jouw lichaam een goede ondersteuning tijdens het slapen? Dan zal je lichaam de meeste kans hebben om onbelast uit te rusten en zal jij dus veel fijner wakker worden.

  1. Frisse lucht is noodzakelijk

Niet onbelangrijk is om ervoor te zorgen dat je in een frisse slaapkamer slaapt. Daarmee doelen we voornamelijk op een aangename temperatuur. Uiteraard slaapt het ook fijner wanneer je kamer opgeruimd en schoon is. Maar belangrijker is om een frisse temperatuur in je slaapkamer te hebben. De beste temperatuur om in te slapen is 18 graden. Zet dus de vooral even een raampje open voor- over tijdens het slapen.

  1. Vermijd alcohol

Vermijd alcohol vlak voor het slapen gaan. Een drankje kan ontspannend werken. Maar drink je teveel alcohol voor het slapen dan zul je opmerken dat je wel sneller in slaap valt, maar dat je veel lichter slaapt. Dit zal ertoe leiden dat je ’s ochtends onvoldoende uitgerust wakker wordt.

  1. Geen koffie meer na de lunch

Net als alcohol, beïnvloedt ook cafeïne jouw nachtrust. Drink daarom minder cafeïne tegen het einde van de dag. Voor sommigen zal het misschien een grote verandering zijn, maar wanneer je na de lunch cafeïnevrije koffie of thee drinkt, kun je ’s avonds ongestoord slapen. 

  1. Maak het comfortabel donker 

Nadat je overdag voldoende daglicht hebt gehad, is het belangrijk om ’s avonds het kunstmatige licht in de woon- en slaapkamer te beperken. Jouw lichaam zal dan uit zichzelf in slaapstand gaan. Dim dus een uurtje voor je naar bed gaat alle lampen in de woningen en probeer fel licht te vermijden. Vooral het blauwe licht van apparaten als telefoons en laptops verstoren de natuurlijke balans in het lichaam.

  1. Gebruik de slaapkamer om te slapen

Het is belangrijk om de slaapkamer alleen te gebruiken om in te slapen. Richt de kamer dus niet teveel in als een leef- of werkomgeving want dat kan zorgen voor een onrustige sfeer in de kamer. Onbewust heb je dan steeds het gevoeld dat er nog van alles moet worden gedaan wanneer je in je bed ligt. Deze onrust zorgt ervoor dat je niet goed in slaap komt.

  1. Geen apparatuur in de slaapkamer 

Zoals gezegd, is de slaapkamer bedoeld om te rusten en in te slapen. Alle elektronische apparaten die je kunnen afleiden dienen daarom zoveel mogelijk buiten de slaapkamer te worden gehouden. Staan er toch een aantal apparaten in de slaapkamer, trek dan voor het slapengaan zoveel mogelijk stekkers eruit

  1. Neem een bad

Een manier om ontspannen naar bed te gaan is door het nemen van een warm maar niet te heet bad. Hier raak je niet alleen ontspannen van, maar krijg je het ook lekker warm. Zo maak je het makkelijker voor je lichaam om op de juiste temperatuur te komen en blijven en kun je makkelijker in slaap vallen. 

  1. Blijf bewegen

Dit klinkt misschien vreemd, maar het kan erg ontspannend werken om een beetje te stretchen voor je gaat slapen. Dit helpt jouw lichaam om te ontspannen en rustig te worden. Het is uiteraard niet de bedoeling dat je  intensieve oefeningen gaat doen, want inspanning is juist funest voor een goede nachtrust.