13 tips voor een betere nachtrust

13 tips voor een betere nachtrust

Uitgerust wakker worden is belangrijk om overdag goed te kunnen functioneren en lekker in je vel te zitten. Met een goede nachtrust rust je lichamelijk en geestelijk goed uit. Zo presteer je beter én ben je gemotiveerder om het beste uit de dag te halen.

Behalve dat slecht slapen frustrerend kan zijn, is het ook nog eens erg ongezond! Een slechte nachtrust beïnvloedt namelijk de hersenen met het maken van keuzes. Met weinig slaap ben je bijvoorbeeld eerder geneigd om naar ongezonde snacks te grijpen en blijf je liever op de bank hangen dan dat je gaat sporten.

Daarom is het belangrijk dat je de kwaliteit van je nachtrust verbetert. De volgende 10 tips helpen je om jouw nachtrust aanzienlijk te verbeteren.

1. Ontspan voordat je naar bed gaat

Je rust ’s nachts pas echt goed uit wanneer je ’s avonds ontspannen naar bed gaat. Daarom wordt het afgeraden om voor het slapen gaan nog spannende films te kijken, te sporten of opwindende videogames te spelen. Zorg ervoor dat de uren voorafgaand aan het naar bed gaan zo rustig mogelijk verlopen. Je zult dan ook rustiger slapen en meer uitgerust wakker worden.

2. Zorg voor comfort

Om ’s nachts comfortabel in bed te liggen en jouw lichaam volledig te ontlasten, is het belangrijk dat jouw ligcomfort optimaal is. Daarvoor is het belangrijk om een fijn hoofdkussen, een comfortabele deken en een goede boxspring te hebben. Het is vooral bepalend voor de ondersteuning van jouw lichaam. Heeft jouw lichaam een goede ondersteuning tijdens het slapen? Dan zal jouw lichaam de meeste kans hebben om onbelast uit te rusten en zal je dus veel fijner wakker worden.

3. Frisse lucht is noodzakelijk

Niet onbelangrijk is om ervoor te zorgen dat je in een frisse slaapkamer slaapt. Daarmee doelen we voornamelijk op een aangename temperatuur. Uiteraard slaapt het ook fijner wanneer je kamer opgeruimd en schoon is. Maar belangrijker is om de juiste temperatuur in de slaapkamer te hebben. De beste temperatuur om in te slapen is tussen de 16 en 18 graden. Zet dus vooral even een raampje open voor, en eventueel tijdens het slapen.

4. Vermijd alcohol

Vermijd alcohol vlak voor het slapen gaan. Een drankje kan ontspannend werken. Maar drink niet teveel alcohol voor het slapengaan. Met alcohol zal je namelijk opmerken dat je sneller in slaap valt, maar ook dat je veel lichter slaapt. Dit zal ertoe leiden dat je ’s ochtends onvoldoende uitgerust wakker wordt.

5. Geen koffie meer na de lunch

Net als alcohol, beïnvloedt ook cafeïne je nachtrust. Drink daarom minder cafeïne tegen het einde van de dag. Voor sommigen zal het misschien een grote verandering zijn, maar wanneer je na de lunch cafeïnevrije koffie of thee drinkt, kan je 's avonds ongestoord slapen.

6. Maak het comfortabel donker 

Nadat je overdag voldoende daglicht hebt gehad, is het belangrijk om ’s avonds het kunstmatige licht in de woon- en slaapkamer te beperken. Je lichaam zal dan uit zichzelf in slaapstand gaan. Dim dus een uurtje voordat je naar bed gaat alle lampen in de woningen en probeer fel licht te vermijden. Vooral het blauwe licht van apparaten als telefoons en laptops verstoren de natuurlijke balans in het lichaam, dek deze daarom zo nodig af.

7. Gebruik de slaapkamer om te slapen

De plek waar je slaapt, jouw slaapkamer, heeft enorme invloed op je nachtrust. Jouw slaapkamer moet een oase van rust zijn waar je je gelukkig en ontspannen kunt voelen. 

Het is daarom belangrijk om de slaapkamer alleen te gebruiken om in te slapen. Richt de kamer dus niet teveel in als een leef- of werkomgeving want dat kan zorgen voor een onrustige sfeer. Onbewust heb je dan steeds het gevoel dat er nog van alles moet worden gedaan wanneer je in bed ligt. Deze onrust zorgt ervoor dat je niet goed in slaap komt.

8.Geen apparatuur in de slaapkamer 

Zoals gezegd, is de slaapkamer bedoeld om te rusten en in te slapen. Alle elektronische apparaten die jou kunnen afleiden dienen daarom zoveel mogelijk buiten de slaapkamer te worden gehouden. Staan er toch een aantal apparaten in de slaapkamer, trek dan voor het slapengaan zoveel mogelijk stekkers eruit

9. Neem een bad

Een manier om ontspannen naar bed te gaan is door het nemen van een warm maar niet te heet bad. Hier raak je niet alleen ontspannen van, maar krijg je het ook lekker warm. Zo maak je het makkelijker voor jouw lichaam om op de juiste temperatuur te komen, en zo kun je makkelijker in slaap vallen.

10. Blijf bewegen

Dit klinkt misschien vreemd, maar het kan erg ontspannend werken om een beetje te stretchen voordat je gaat slapen. Dit helpt jouw lichaam om te ontspannen en rustig te worden. Het is uiteraard niet de bedoeling dat je  intensieve oefeningen gaat doen, want inspanning is juist funest voor een goede nachtrust.

11. Doe een meditatiesessie of luister naar rustgevende muziek en pianogeluiden

Meditatie werkt rustgevend op lichaam en geeft, het kan daarom erg goed zijn om voor het slapen een meditatiesessie te doen. Tegenwoordig zijn er veel goede meditatiesessies op het internet te vinden. Indien je niet zo van mediteren houdt, kan je ook eens proberen naar rustgevende muziek of pianogeluiden te luisteren. Op Spotify en YouTube heb je een enorme keuze aan rustgevende muziek. 

12. Smeer een essentiële olie zoals lavendelolie

De lavendelgeur creëert rust en kalmte in de hersenen. Daarom is het goed om een essentiële oftewel etherische lavendel olie te gebruiken voordat je gaat slapen. Je kunt bijvoorbeeld een kleine hoeveelheid lavendelolie aan de binnenkant van je handpalmen aanbrengen. Let natuurlijk goed op de gebruiksaanwijzingen van de desbetreffende olie om het product op de juiste manier te gebruiken. Zo is lavendelolie niet bedoeld voor consumptie.

13. Drink een kop kamillethee voor het slapengaan

Kamillethee staat bekend als een thee met een zeer kalmerend effect en werkt daarom goed als natuurlijk slaapmiddel. Houd je niet zo van kamillethee? Er is genoeg keuze aan verschillende soorten slaapthee, deze kan je gewoon terugvinden in de supermarkt.

Delen Tweeten Pin het
Terug naar blog